tirsdag 7. oktober 2008

Nattefrost

Idag måtte jeg skrape is av bilen, og det er bare å konstatere at høsten for alvor har gjort sitt inntog.
Jeg måtte røske meg selv ut av ammetåka og ta grep for de andre babyene mine; plantene som har vært ute på sommerferie måtte reddes inn.
De man ikke kan kle på som man kan med denne her:


Cymbidiumen ser ut til å bare ha hatt godt av friluftstilværelsen, de andre orkideene (Dendrobium og Epidendrum) burde nok vært inne allerede for en uke eller to siden.
Her har de fått midlertidig plass i et nokså kjølig og lyst vindu, får pleie dem vel, så kommer de seg nok:



Det tristeste var Hibiscusene mine, og da særlig Cyriacusen som jeg har jobba så fælt med.
Da jeg kom hjem fra sykehuset hadde de stått ute i regnet, og det var mye regn...
Så med denne påfølgende nattefrosten ser knoppene nå slik ut:


Neppe noe håp for dem, dessverre, og jeg som hadde gledet meg sånn....

Fuchsiaen står fremdeles med både knopper:


og frukter (kan man bruke dem til noe, mon tro?):



Men den bør vel også inn snart?
Har ikke så mye greie på slike, men vi prøver oss med overvintring i garasjen, så får det gå som det går...
Om noen har noen tips om overvintring, mottas de med takk.

Bortsett fra denne potensielle plantedøden må jeg si at Toten kler å ha høst- må nok ut å ta noen bilder i dag, det er absolutt nydelig i det klare været.
Fin høstdag til alle!



2 kommentarer:

  1. Det var bra at du fikk redda det meste da! :)
    Gleder meg til å se flere høstbilder hos deg.
    Høsten kan være veldig vakker ja.
    Og du, jeg leste inne hos naturglede at fruktene på Fuchia er spiselige.
    Noe du kan prøve, eller? ;)

    SvarSlett
  2. Så koselig at du stakk innom :o)
    NAM-NAM,de karamellene til søstera di er til å bli avhengige av!

    Håper at alt står bra til med mor og barn :o)

    Klem

    SvarSlett