torsdag 27. november 2008

Papirklipp, første forsøk

Som nevnt i forrige innlegg hadde jeg en idè jeg ville prøve ut til årets til-og-fra-lapper.
I formiddag fant jeg fram tapetkniv og lim pluss diverse papirrester, og satte i gang med første forsøk.
Her er resultatet:


Det ble hvitt på hvitt, kartongen er litt glinsende, og baksiden er kalkèrpapir.



Effekten blei fin, men jeg skjønner jeg har et stykke å gå når det kommer til teknikken.
Burde jeg bruke andre verktøy, tro?
Og hvordan unngår man "loete" kanter som oppstår når en jobber med kartong,
selv med sylskarp kniv?
Blir kantene finere om man skjærer fra forsiden?


Disse kan jo brukes, men det er alltid rom for forbedringer.
Skulle gjerne hatt et kurs så jeg slipper å gå på flere bommerter enn nødvendig.
Neste skritt blir å finjustere motivet, og gjøre beina til Bambi spinklere- slik de er nå ser han nesten mer ut som en giraff :)

Dette er en superkoselig førjulssyssel, anbefales!

4 kommentarer:

  1. Wow! Så da flotte ut! Veit ikke så mye om papirklipp(her bare males eller brettes det)men vi har ei her i Trøndelag som klipper utrolig mye svære klippearbeider. Helt utrolig! Vistnok hatt utstillinger, og tror kanskje hun er kjøpt opp og av div,museer. Hun bruker saks, ganske små og smale endel av dem. Skal prøve å finne igjen artiklene om henne, og navnet. Så skal jeg sende deg det:-)

    :-))

    SvarSlett
  2. Ja spørs om ikke jeg må gå til anskaffelse av en spiss, liten saks om dette skal bli bra.
    Men da har man jo problemet med at papiret bretter og krøller seg når en skal inn i de minste detaljene...
    Må nok ta meg en prat med noen som kan det, eller lese meg opp på emnet.

    SvarSlett
  3. Kan ikke komme med praktisk råd ettersom jeg bedriver en mye enklere form for papirklipping - kun på stor saks-nivået ennå :). MEN - jeg synes kortene dine ble kjempefine. Kan du ikke bare si at hjemmelagde kort er litt sånn som munnblåst krystall - småfeil er bare sjarmerende. Fant bloggen din via en kommentar om Blomstermammans beitende dinosaurer :).

    SvarSlett
  4. Nydelige kort! Kantene blir finere hvis du skjærer på forsiden, da blir den kanten som står litt opp gjemt bak. På hobbybutikker finner du en bitteliten kniv som er festet på en slags rund skive, og kniven snur seg i hjørner. Kronglete forklart, men du skjønner det når du ser den! Den gjør det mye lettere å skjære etter strekene. Du kan også stille inn hvor dypt kniven skal skjære.

    SvarSlett