søndag 28. juni 2009

Søndag....

I dag gikk det opp for meg at hagen har eksplodert.
Jeg har ikke hatt så mye tid til hverken å stelle eller nyte den i det siste, så da jeg tok meg en runde i formiddag blei jeg faktisk litt overveldet.

Peon 'vetikke'

Tidligere i uka stod det meste i knopp, og jeg tenkte at til neste uke, da...!
Men nå!

Rhapsody in skjærsmin og hurdalsrose

Peoner og roser, busker og blomster har plutselig bestemt seg for at dette er tiden å vise seg frem på.


Pen gul rose jeg ikke vet hva heter og som heldigvis er så stikkete at jeg ikke gadd begynne å fjerne den då vi overtok huset

Det er så mye, jeg ikke visste jeg hadde så mye fint i hagen en gang.
Hva har skjedd siden i fjor?
Var jeg bortreist på denne tida, kanskje?
Har jeg plantet og så glemt at jeg har gjort det?
(det er faktisk mye sannsynlig)


Valmuene er enorme!

Til og med pellisen jeg sådde i våres har begynt å blomstre.
Fin?

Black velvet appleblossom

Selvfølgelig er ugresset i like full vigør som de mer ønskelige plantene, men på en solsøndag med 30 grader i skyggen vil man heller ta med ungene og spise is på Viken II enn å luke.
(Ok, aller helst ville jeg ligget på ryggen i hengekøya og myst opp gjennom trekronene til lyden av fuglekvitter og en og annen traktor som durer forbi nedi gutua, men det er ikke et alternativ)

Så bare for å føle at jeg har tatt tak i ugressproblemet plantet jeg et par bunndekkere, og så tilbrakte jeg resten av dagen med disse to:


Dette bildet minner meg om sort-hvittbildene moren min tok av meg og søstrene mine en sommer på seint 70-tall.

En god søndag jevnt over.
Jeg kan glede meg til å ha fri i morgen også,
får se til å luke litt da.
Kanskje.

7 kommentarer:

  1. Det var litt av en blomsterprakt siden jeg dro fra dere tirsdag. Flott. Jeg skal fortelle deg noe spennende: Jeg plukket tre store peonknopper hos deg og la dem i posen sammen med Irisen og Aquarinaen og Pellisavleggeren. Bare la dem rett ned uten vått papir eller noe.Der lå de til jeg kom hjem lørdag ettermiddag-ble satt i vase-og foldet seg ut i full blomst i løpet av tre timer! Seige typer de peonene.

    SvarSlett
  2. Svart-hvit bildene av dere sommeren 1977 eller 1978 , ja.

    SvarSlett
  3. Jepp, de av oss med skitne sokker og utkledningsklær :)

    SvarSlett
  4. Takk for kommentar....he he....ja jeg så bilde....bra det ikke var av meg....på toalettet. Dette bilde må nok være av broren....Små barn og kamera. DET kan bli mange rare bilder skal jeg si deg!! Hi hi. Det kamera er ikke bra, gir ikke bra bilder. Ville nok kanskje heller satset på et billig digital. De koster jo uansett litt så ikke noe jeg akkurat vil annbefale. Har kjøpt dette på toysRus, og man kan overføre bilder;)Men som sagt....veldig dårlig!!

    SvarSlett
  5. Duftjasmin, roser, peoner... fantastisk. Slike blomar likar eg. Særleg duftjasmin. Lukta minner meg om slik tyggis ein fekk kjøpt på tube før i tida. Trur den var rosa :-) For ein herleg sommar vi har!

    SvarSlett
  6. Hei, Jonna! Fin side du har med massevis av flotte bilder! Eg veit ikkje kva liljene du spurte om på bloggen min heiter, desverre.

    SvarSlett
  7. Fine bilder fra hagen din.
    Ja, hærlighetene tar helt av nå.
    Man gleder seg hele vinteren til sommeren, plutselig er den her, og vi må forte oss å ta inn alle inntrykk, før det hele er over igjen.
    Jeg holder på å overta mitt barndomshjem i Treungen, derfor har jeg nå to hager å ta meg av.
    Livet er hærlig du.

    SvarSlett