onsdag 4. november 2009

Vinter på gang og ekle matvaner i rurale strøk

Det snør ute.
Det er kaldt.
Nå er det definitvt vinter, og ikke nok med det, det er snart jul.
Ihvertfall kan det se sånn ut på vareutvalget i butikkene.


Vintervarene i klesbutikkene har jo vært her siden september, men de øvrige butikkene  har til nå hatt oransje utstillinger for høst- og halloweenorienterte kunder.
Den siste uken har det midlertid endret seg, på mandag var kjøpesenterets fellesarealer fulle av paller med pappkasser, og sakte men sikkert endret de oransje utstillingene seg og smøg seg nesten umerkelig over i et mer lilla og rødt spekter ispedd hvitt og mer eller mindre grelle metalliske varianter.

Hos oss i blomsterbutikken har azalea og novemberkaktus, og hvert øyeblikk også julestjernen, tatt over arenaen etter lyng og sølvtråd.. 
I matbutikken kom julebrusen og -marsipanen allerede for noen uker siden, men det er ikke det jeg sikter til når jeg nevner ekle,rurale matvaner i ovrskriften.

Det som aller mest skiller matbutikkene  på landet fra de i byen disse firekilosbakkene med medisterdeig.
Gigantiske ekkel-rosa bokser.
Noe sånt har jeg aldri sett i en butikk i Oslo.
Og ikke nok med det, du finner egne flerkilosposer med bare ister, og med spekk.
Samt kilospølser med størknet ribbefett.
Jeg kan forstå medisterdeigen, den lager de jo medisterkaker av.
Mange.
Ister og spekk tipper jeg blir brukt til sylte og annen tradisjonell julemat, kanskje pølser, og ribbefett serveres jo gjerne i bøtter og spann til lutefisk.

Det jeg har problemer med å se bruksområdene til er de digre spannene med blod.
Eller "matblod" som det heter.
De eneste jeg vet sikkert at bruker sånt er blacmetallere som vil sette en ekstra spiss på sceneshowet.
Lager folk her ute virkelig blodpølse som "noe ekstra godt til jul"?

Usj!
Jeg skjønner i lys av disse observasjonene at for å skryte av at du lager julemat fra bunnen av her på Toten, må du slakte dyret selv.
Tror jeg får bestrebe en gyllen middelvei mellom dette og catering, og tror vel egentlig jeg er ganske normal i så henseende.

Til de av dere som har giddet å lese et helt langt innlegg uten bilder;
fortsatt god uke!
Og god matlyst.
(Om noen kan opplyse meg om hva disse tingene brukes til er jeg ikke bare kvalm, men også veldig nysgjerrig)

3 kommentarer:

  1. Artig innlegg;)
    Vi har alle våre tradisjoner, og tradisjoner er viktig i jula(?)
    Vokste opp med at det, blant mye annet, skulle lages svartpølse/spekepølser til jul. Da ble det brukt masse blod..derfor den svarte fargen. Blodklubb og blodpudding tror jeg var mer hverdagskost..(?)
    Jeg kjøper selv 5 litere med medisterfarse for å steke opp å lage medisterkaker/medisterpudding. Dette fordi det er tradisjon jeg ønsker å bringe med meg videre, ungene elsker å spise på gaffel;) og man har masse ferdige middager i fryser`n.Billig er det også for en stor familie. Kjekt å ha masse ferdiglaget i fryser`n til jul..Elementer av dette mener jeg er tradisjoner som er verdt å ta med seg videre.
    Ha en fortsatt fin dag;)

    SvarSlett
  2. Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
    Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

    SvarSlett