søndag 19. september 2010

Kanskje ikke 1000 plommer...

En fin søndag!
Vi har hatt strålende vær, og har vært ute hele dagen.
Vi hadde hyggelig besøk,
og vi fikk tømt plommetreet.


Nesten.
For man skal alltid la litt henge igjen til fuglene.
Eller er det bare noe jeg tenker fordi jeg er lat?


Det var faktisk en liten fugl som prøvde å jage oss bort da vi begynte høstingen, så da tenkte jeg den kanskje hadde interresse av frukten?
Eller kanskje var den bare terrirorial.
Jeg og assistenten min er ihvertfall enige om at det er slik man gjør det, og dessuten holder det når kurven er full.


Her er vi halvveis.
Treet selv gjorde dobbelt nytte da det i tillegg til å skjenke frukt også fungerer finfint som kurvholder :)
Til slutt blei det fullt, og vi ga oss.
Ikke 1000, men kanskje 3-400 stykker
-nesten 10 kilo deilige, gule plommer eier vi.
Men hva nå?


Hva gjør man med 10 kilo deilige, gule plommer- sånne som smaker søtt og sommer og som, i følge assistenten, dufter vidunderlig?
I fjor prøvde jeg å lage syltetøy av dem, men det blei ikke noe godt.
Foreløbig har jeg bare vasket og frosset dem så de ikke skal gå ad undas, og håper på inspirasjon til å få prossesert dem på tilfredsstillende vis.


Kanskje noen der ute har noen gode oppskrifter å dele?
I så fall blir jeg glad!

3 kommentarer:

  1. Har ingen oppskrifter, men synes dere er veldig heldige! Jeg lurer litt på hva dere gjør (eller ikke gjør) med treet som bærer så mye. Er det mye frukt hvert år eller er dette uvanlig mye?

    Da vi overtok to plommetrær for åtte år siden, bar de myyye og hadde stått for seg selv i en "glemt" hage i mange år.
    Jeg syntes det trengtes å rydde litt, gamle tørre grener osv, og siden har det knapt vært en plomme!

    SvarSlett
  2. Anonym:
    Vi kjøpte huset for 3 år siden, og da var treet nybeskåret.
    Året etter kom det èn plomme.
    I fjor var det ganske mye, og i år altså mer enn nok for oss :)
    Noen plommetyper bærer mye hvert tredje år, noen hvert annet, andre igjen har jevnt bra avling.
    Tror kanskje de er litt følsomme for beskjæring, og at det kan være grunnen til at de dine har "tatt seg en pause"
    Men er ingen ekspert, så det kan jeg ikke si for sikkert.
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. MMMMMM.....
    Lekre og helt sikkert velsmakende.
    Jeg har et plommetre i hagen med Opalplommer.
    Har plukket nesten 100 kg plommer på det i år! Vi har plukket mye selv, siden har vi hatt andre her på selvplukk.
    Har også gitt bort en del.

    Jeg har laget mye syltetøy, mens husbonden lager vin... ;)

    Jeg blandet epler, hakkede mandler, kanelbark og stjerneanis i syltetøyet. Det ble godt. veldig godt! :))

    SvarSlett