søndag 6. juli 2008

Bursdagsgave til meg selv

Bursdagen min i år ble feiret med å grave litt i hagen.
Tilstanden min tatt i betraktning var det vel det mest utagerende jeg kunne tillate meg, og som det fremgår av dette paparazzibildet var jeg ganske fornøyd med det:


Jeg hadde nemlig tatt meg selv med på bursdagsshopping på hagesenter og kjøpt meg en klematis til å plante ved den gamle syrinen; noe som var lettere sagt enn gjort , siden gamle syriner har mye røtter og bedet i tillegg viste seg å være ganske grunt- kom ned til stein/masse etter bare 40 cm.
Men klarer en syrin å bli flere tiår gammel der, klarer vel en klematis å slå rot også, særlig når den får godt med gjødsel og en liten haug å vokse på:


Den er av typen "Ville de Lyon", valgt litt på grunn av fargen, men mest på grunn av at den liker litt skygge.
Og fordi den er en enkel sort, den er min første klematis og jeg har ingen planer om å mislykkes med den.
til neste år belønner den meg forhåpentligvis med noe slikt:


Jeg var også en tur innom det lokale staudegartneriet hvor de har halv pris på alt akkurat nå, noe som er ganske skummelt i grunnen, for det får det til å rykke kraftig i shoppemuskelen.
Nå har jeg allerede konstatert at impulsshopping av stauder ikke er noe sjakktrekk, men et par-tre baby-irisplanter har jeg alltids plass til.
De ser heller traurige ut der de står i mitt fremtidige irisbed, så jeg har stjålet et bilde av hvordan de forhåpentligvis kommer til å se ut og setter inn det i steden:


"butter and sugar"

Alt i alt må jeg konkludere med at jeg hadde en fin bursdag, til tross for at det selvfølgelig hadde vært fint med et glass vin eller fem på verandaen.
Men det får bli til neste år, og da vil jeg til og med ha enda penere utsikt enn jeg allerede har!

3 kommentarer:

  1. gratulerer med dagen!
    Synes det hørtes ut som en super feiring jeg :D Flott klematis var det også, og den irisen da!!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk !
    Ja, jeg gleder megtil irisen kommer (til neste år?), blir gøy å se hvordan den ser ut "live".

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen som har vært!!! Kreps jeg også;)

    Så herlig en mage du har da, dette visste ejg ikke. Herlig!

    Lykke til med både baby og nyplanta grønnt;)

    Klemz

    SvarSlett