onsdag 16. juli 2008

Kanel- the spice of many wonders

En hyllest til dette svært anvendelige krydderet er hva jeg har lyst til å presentere i dag.


Forhistorie:
Lillemor og jeg var på befaring i kjøkkenhagen, og da vi skulle se til gresskaret sto lille plutselig med maur opp til knærne, bokstavelig talt.
Under den mørke duken som er ment for å holde ugress nede var det tydeligvis perfekte forhold for å anlegge en gedigen tue, og da jeg lettet på den fant vi dette:

Æsj!
(Bildet er uskarpt, men jeg hadde ikke lyst til å være der lenge nok til å fokusere ordentlig)
Har egentlig ikke så mye imot maur, men i slike mengder og på et sted barnet mitt ofte sitter og pusler kan jeg ikke ha.
Så, what to do?
Gift er jo ikke noe særlig å bruke i kjøkkenhagen, men etter litt leiting på nettet fant jeg en mulig løsning;
KANEL?
For godt til å være sant- lett tilgjengelig, billig, økologisk og til og med velduftende.
Mulig det er allmen kjent, men for meg var det nytt at dette skulle ha noen virkning.
Noe skeptisk gikk jeg i krydderhylla og fant det fram- dette kunne neppe være særlig effektivt- men strødde det nå ut under duken allikevel, og etter bare 3-4 timer så det sånn ut:


Wow!
Maur hater virkelig kanel.
De har nok ikke flyttet særlig langt, men de er ihvertfall borte fra gresskarplanten.

Så derfor har kanel nå rykket mange hakk opp på brukbar-lista mi, akkurat nå er det faktisk favorittkrydderet mitt.
(Nest etter vanilje så klart, den ubestridte eneren, men den funker nok ikke mot maur)

I tillegg til å smake godt og skremme bort maur, har kanel vist seg å være effektiv mot en haug med farlige bakterier, og da særlig e.coli-bakterier, listeria-bakterien, gule stafylokokker og salmonella, og den har ofte virkning der antibiotikaen ikke virker lenger.
Tidligere forskning har blant annet vist at 1/2 teskje daglig i 40 dager senker blodsukkeret og triglyserider hos dem med type 2 diabetes med opptil 27 prosent. Denne reduksjonen kan sammenlignes med bruk av medikamenter.
(Overdreven bruk er derimot ikke å anbefale, da kanelen inneholder komarin som kan være skadelig for leveren.)
Jeg kunne holdt på med denne lovprisningen i flere kapitler, men jeg tror jeg har fått fram poenget mitt;
Jeg er svært imponert over hva noe jeg har ansett som et relativt dølt krydder kan utrette, og konklusjonen må bli
at kanel er og blir et vidunderlig krydder.

3 kommentarer:

  1. KANEL! Det ultimate julekrydderet! Kanel har alltid värt blant mine favoritter, men det er kanskje fordi jeg er litt döll?
    Jeg får ta meg en kopp te med kanel, da, så jeg blir bra igjen

    SvarSlett
  2. Deilig! Kanel passer alltid og har du forsøkt det sammen med vanilje og lavendel som duft? ... ikke jeg heller, men det slo meg at det går kanskje an. Forsøke i morgen jeg. Hanne

    SvarSlett
  3. Jeg har sittet og tenkt på å lage et likedan blogginnlegg, for kanel er rett og slett fantastisk. For meg erstatter det sukker på frokostblandingen og i grøten, og det lukter så godt som duftolje :)

    SvarSlett