onsdag 3. september 2008

Løk, hurra!

Endelig er løksesongen i gang!
Nå gjelder det å være tålmodig og ikke plante for tidlig, været er lunefullt i år, og med alt dette regnet risikerer man at løken råtner, eller, om vi skulle få en varmeperiode seinere i høst, at det dukker opp forvirrede tulipaner i november.
Men noen ting bør plantes nå- og det var det jeg dro ut for å kjøpe:


Snøklokker og de klassiske bestemornarcissene.
Disse satte jeg også i fjor, men ingen av dem kom opp- muligens fordi de ble satt for seint, kanskje fordi de fikk feil plassering.
Så vi prøver igjen.
Som alle vet er det kliss umulig å stå foran et løkstativ og bare ta med seg det en hadde planlagt, og med hjem kom også:


Nikkestjerne, matbjørnestjerne (stjernehyacint) og gråkrone.

Egentlig er jeg fan av større grupper av èn sort når det kommer til løk, men dette skjer hver gang jeg handler dem; jeg blir stående med alt for mange sorter og klarer ikke bestemme meg- så da blir det litt av hver.
Dessuten må jeg jo teste ut hva som trives her, så kan jeg heller kjøpe mer neste år.
Og disse passer jo så fint sammen i farger og høydeforskjell at de kan regnes som ett punkt.
Flere unnskyldninger?
Dette er bare krydder- de store partiene med tulipaner må planlegges med mer omhu, og skal handles inn senere.

Og à propos tulipaner....


Disse minitulipanene falt jeg pladask for, så de måtte også med.
De er så små at de knapt kan regnes som tulipaner, vel...?
De blir bare 10 cm. høye, og litt knallfarger må man jo ha.
Nei,
nå har jeg ikke tid til å sitte her mer- nå skal jeg ut og putte dem i jorda.
God løksesong til alle sammen!

2 kommentarer:

  1. Hei, og takk for koselig kommentar i bloggen min. Herlig hage dere har! Prisen for en blå russer ligger på rundt 6000 kroner... Vår pus sitter og følger med her nå, leken og ivrig og snart fire år.

    SvarSlett
  2. Ja! Dette er snop for "mor" det. ;)
    Det er alltid litt tiltak å sette løkene, synest jeg.
    Men, det er verdt det.
    Det blir jo så fint til våren.
    Alle dine her vil pryde hagen fint neste år ja. :)
    Jeg satte de siste løkene i januar sist sesong. Hehe. Det gikk bra.
    Fråtser alltid når det er 50% langt utpå høsten. ;)

    Jeg har forresten lagt navnet ditt til utmerkelsen i sideelementene.
    Står over utfordringen for denne gang.... ;)

    SvarSlett