torsdag 23. april 2009

Dusteroser fra Plantasjen

Her om dagen var jeg innom Plantasjen for å se på disse gammeldagse pelargoniene de hadde annonsert.
De var selvfølgelig utsolgt, men når en først er der må man jo ta en runde og se.
Jeg ble som sikkert mange andre fristet av tilbudet
"Roser, kun 49,90!"
og kjøpte med meg en New Dawn.


Jeg har ikke særlig greie på roser.
Var med på å plante noen på et anlegg en gang for mange år siden, så satte meg ned og grov i hjernebarken for å komme på hvordan det var med planting og sånn.
Dette er hva jeg kom på:

1. Kjøp roser med velutviklede røtter og stor rotklump.
Den gangen handlet jeg på Gjennestad, så det var ikke noe problem.
Plantasjen: strykkarakter, dette er jo nesten en barrotsrose, men med roten skjult i en knøttliten potte med løs jord så man ikke tør dra den opp for å undersøke den.

2. Podede roser skal plantes med podestedet 10-15 cm under jorda.
Plantasjen:


Say no more.

Vel, får vel putte den i jorda og håpe på det beste, samt notere meg bak øret at man ikke kjøper roser på Plantasjen.

Med en pris som tilsvarer en bunt tulipaner er det jo ingen skandale om det går galt, mer irritasjonen over at jeg sitter igjen og føler meg litt lurt og ganske teit fordi jeg ikke hadde gjort hjemmeleksa mi.
Blæ.

4 kommentarer:

  1. Vel vel lykke til ;0)

    Den rosen er no bare aldeles nydelig da, en av mine favoritter og som trives her hos meg faktisk! Og da må den være enkel...

    SvarSlett
  2. Det kan jo gå fint alikevel,trenger ikke være gartner for å få en rose til å gro.Jeg har troen! Lykke til videre

    SvarSlett
  3. Dette går bra! Jeg har kjøpt roser der mange ganger, og de blomsterer år etter år. Håper det går fint hos deg også:)God helg!

    SvarSlett
  4. New Dawn er fin . Remonterer dufter og alt. det blir bra.

    SvarSlett