onsdag 27. mai 2009

Nettløs= effektiv

Ikke det at jeg sitter så voldsomt mye på nettet, i hvertfall trodde jeg ikke det, men siden ruteren vår sluttet å virke før helga tror jeg jeg har savnet å kunne google noe, sjekke nettbank, sende en mail, blogge litt e.l. kanskje 50 ganger.
Så jeg bruker vel nettet litt mer enn jeg trodde, særlig når en tar med i betraktning alle de gangene man "bare skal sjekke en ting" og så blir sittende i en time eller mer.
Vel.

I mellomtiden har vi:


Hatt sol og regn og torden og sol igjen


Fått pinseliljer og...


...gråkrone.


Spist jordbær og sådd og plantet i barnas hage, babyrosa pampasgress og limegrønne solsikker, knallrosa neriner...
Det jo bli fint!


...og sett min første egensådde stemor springe ut.
Den grønne stemoren er som jeg antok en litt gusjete blanding av gul og blå, men fin!
Stemor blir nok fast innslag på sålisten hvert år heretter, for makan til kraftige planter har jeg aldri sett i handel.
Absolutt verdt bryet!

Og så har jeg...:


...endelig fått gravd opp og fjernet 3 meter med hovedsaklig vårkjærminne, fuglevikke, honningknoppurt og andre blå og ivrige ting, og klargjort for nyplanting.
Da det var gjort lå bedet der som et hvitt (eller svart) lerret, og jeg kunne begynne fra bunnen av og plante i vei i det som nå skal bli et rosa, gammeldags staudebed.
Foreløbig har jeg fått på plass et par typer geranium, anemone hybrid "queen charlotte", to forskjellige typer salvie, en astrantia major og en klosterpion.
Og noen småplanter av ettårige riddersporer "earl grey" og zinnia "envy" for å fylle opp litt og bryte litt med alt det rosa.
Gleder meg til å se det vokse seg til, det vil nok ta noen år å det perfekt, og det største problemet er at jeg har jo lyst på alt oppi der.
Så jeg går og gjentar dette mantraet for meg selv:
"begrense seg, begrense seg, finere med mye av en sort enn litt av alt."
Vi får nå se.

2 kommentarer:

  1. Aldri så galt at det ikke er godt for noe! Skal si du/dere har fått gjort unna ting og tang ja:) Men jordbær, nå? Må vel være kjøpt.
    Blir flott å se det gammeldagse staudebedet ditt når det blir beplantet.

    Ha en toppers dag!

    :)

    SvarSlett
  2. nommen, så fin liten stemor da :)
    Du har da hatt noen effektive hagedagerr, god miks av nyte og jobb :)

    SvarSlett