søndag 10. mai 2009

Utflukt til staudegartneriet og barnas hage

Under dekke av å ta med Cornelia på søndagsutflukt tok jeg i dag turen til nærmeste staudegartneri.
I utgangspunktet var jeg ute etter høstanemoner, men det hadde de ikke- derimot hadde de en hel masse annet fint som helt sikkert også vil kle bedet jeg skal gi en makeover kjempegodt.
Jeg klarte å begrense meg til:


To stk. Geraniun og en Astrantia.
Og så en pellis, en mørkerød fylt halvhengende en- lækker!
Cornelia fikk også velge seg en blomst, og den var selvfølgelig...


...ROSA!
En sommerverbena.
Da vi kom hjem måtte vi selvfølgelig plante den i det som skal bli barnas hagebit, og siden jentungen gikk til verks med en sådan iver og patos satte vi liksågodt i gang med å klargjøre hele området til planting med det samme.


Her hjelper hun til med å lage klatrestativ til blomsterertene,vi resirkulerte simpelthen fjorårets sukkerertstativ, vrei det inn i en ny posisjon, og vips!
Fint!
Etter at en trøtt og fornøyd nybakt hageeier hadde gått til sengs, fortsatte mor med liv og lyst.
Lufting, luking og bæring av stein til å gå på, så nå består minihagen av to bed med en rabatt mellom- bare sånn i tilfelle småttisene en dag skulle bli veldig uenige om hva som skal plantes der, da kan de ta en side hver.

Da jeg følte meg sånn passe ferdig med prosjektet tok jeg en liten befaring i hagen, og fant blant annet dette:




Markjordbær in spe, babyrips, èn enslig liten snøklokke som jeg satte i fjor og egentlig hadde avskrevet (de 14 andre glimrer fremdeles med sitt fravær, men er det liv er det håp.) , gulveis som er fine selv om de er gule.

Fin søndag!

6 kommentarer:

  1. Fint ertestativ! Håper du har en riktig høy blomsterert-type... Åja. Nå hadde jeg vett til å klikke på linken. De blir nok høye nok, ja...

    Er det bedet mot oppkjørselen som skal ha makeover?

    SvarSlett
  2. jepp, fant ut jeg skal grave opp hele og begynne fra scratch, det skal bli staudebed i rosa og "sølv" med plass til ettårige innimellom.
    De ettårige i år er mest lime, til neste år kanskje dyprød.
    Blir neppe ferdig/fornøyd i år, må jo bli kvitt alt som er der fra før og så finne ut hva som fungerer der. Men om et par år har jeg nok et supert bed!

    SvarSlett
  3. Gøy for de små være emd og hjelpe til litt!

    Tenkte på deg her endag, håper du kommer emd rabarbrasaft oppskrift i år og ;))) Har rota den bort!

    SvarSlett
  4. Nydelige gulveis! Og flotte stauder du har handlet. Storknebb er en flott plante. Har den i midten og to til jeg, men ønsker flere. Skal se etter på neste staudejakt her om litt.

    Så bra at unger får være med og ta ut planter og plante de sjøl. Morro.

    :))

    SvarSlett
  5. å! sånn verbena er det lenge siden sist jeg så, solgte masse av de i min yngredom :) De er fine, lurer litt på hvorfor jeg ikke har sett de de siste par åra.

    SvarSlett
  6. urk, feil googlkonto... jeg er altså meg ;)

    SvarSlett