onsdag 20. mai 2009

Pellis Love

Jobb-overload sørger for lite tid til hagestell, men pelargoniene i vinduskarmen- de jeg er såpass redd for at de ikke har fått komme ut enda- får stell og gjengjelder i imponerende monn.
Fikk et snev av pellis-syken i fjor, men klarer å begrense meg til å samle bare dem jeg synes er aller finest.
Det begrenser seg jo til kun ca. hundre sorter, og det er jo ingenting når jeg ser på de virkelige samlernes lister.
Foreløbig har jeg bare noen , men er til gjengjeld veldig fornøyd med dem.


Honeywood Suzanne som kom i posten i forrige uke og gikk rett i blomst.
Love!



Dresden Pink som jeg fikk som stikling i fjor er blitt stor, og innfrir på det sterkeste.


Vakker men navnløs, kanskje noen vet hva dette er for en?
(Bicolor-bladene i bakgrunnen bør gi en pekepinn for de som har greie på det, sammen med de røde støvbærerne. Master Paul? Chelsea Star/Diane/Gem?)

Nå venter jeg bare på å se hva Cooks scarlet and white har å by på, og leter meg grønn etter en Peppermint Star.
Pellis er gøy!

7 kommentarer:

  1. *Ler* - bare kun hundre sorter ;). Jeg vil anse det som en real samling! Hos meg kommer stadig flere i blomst - og jeg er SÅÅÅ stolt blomstermamma. Jeg tror kanskje jeg har et sted mellom 15 - 20 i samlinga mi. Synes det er mye å holde styr på jeg ;).

    Skal holde øynene oppe for en Peppermint Star for deg .

    Slenger meg på at pelargonier er GØY!

    SvarSlett
  2. Ja-pelargonier er gøy. I fjor hadde jeg 9 sorter uten å vite navn på noen av dem. I år har jeg satt dem ut for tidlig i for kjølig vær , og de står og kjemper i stampe . Misunner deg dine i blomst i vinduet, men mine kommer nok også så snart det blir litt varme i lufta igjen .

    SvarSlett
  3. Honeywood Suzanne er jo bare helt nydelig. Den står i full blomst her hos meg også :-)

    Forøvrig tilhører jeg vel kategorien 'Samler'. Startet med et fåtall i fjor (6-7 sorter), dillen satte inn og vips nærmet jeg meg 100! En del har bukket under i vinter, noen er blitt erstattet, nye har kommet til så nå er vel antallet vel passert 130 :-)

    SvarSlett
  4. hihi, du greier å begrense deg til bare noen hundre ja... *knis* Tenker den begrensningen fort ryker når du kommer på besøk til noen som sier "du vil ikke ha en stikling da..."

    SvarSlett
  5. Skjønner ikke åssen dere får plass til så mange slag? Noen av mine er store og fyller ca en kvadratmeter . Da skal det areal til, altså .

    SvarSlett
  6. Hei
    jeg kjøpte meg to nye typer i går, granium altså...kanskje du vet navnet på dem? Jeg har lagt bilde av dem i bloggen min..og spurt om noen kan hjelpe meg med navn.

    Tussilago

    SvarSlett
  7. Honeywood Suzanne gir som regel valuta for pengene ja!!! Nydelig. Likner jo litt på Othilie den broketbladede.. Eller rosa herrgård altså. Men blosmtene er kanskje ørlite annerledes. Hvis du legger inn bilde på Pelargoniumnettet får du nok svar!

    SvarSlett