fredag 26. februar 2010

Alle skal få

Jeg vil gjerne rette en takk til bonden som drifter jordene ved siden av tomta vår.

 
Dagligdags utsikt fra trappa

Han har uten å vite det spart meg for oppspiste knopper og manglende bark på trærne inntil gjerdet.
Det er selvfølgelig vekselbruk på jordene, og i fjor hadde han kål på det ene.
Når man høster kål ligger det masse blader igjen,
og dermed er det mat nok til alle vinteren igjennom.
(Forhåpentligvis)

  Det dykkes dypt, men det er et så godt som utømmelig lager med kålblader under snøen.

Rådyrene har funnet seg så godt til rette at de ikke lenger bryr seg om bikkja når han bjeffer på dem, for de vet  godt at han bare har det i kjeften og ikke tør nærme seg.
Når jeg tenker over det, har han faktisk slutta å gjø på dem, for han vet at de ikke bryr seg uansett.
Det er jo ikke noe gøy når de ikke løper.

Sjefen holder vakt

Så her er det paradisiske tilstander, og harmoni artene imellom .
I alle fall så lenge de holder seg unna hagen min.

Kål i solnedgang

4 kommentarer:

  1. Herlig innlegg!

    Og nydelig blogg du har! :) Jammen er du kreativ! :)

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Klem, cecilie

    SvarSlett
  2. Hihi, kål i solnedgang.
    Vi har to rådyr her i området som vandrer fra hage til hage om nettene. Jeg vet de har hatt en lei uvane med å spise tulipanknoppene til naboen, men foreløpig har de ikke plaget meg. Første året jeg hadde salat sådde jeg alt for mye så den fikk stå og vokse langt utover høsten. Da ble rådyrene glade. Det er fint å kunne dele :)

    SvarSlett
  3. Så herlig med slike opplevelser rett utenfor stuedøra! her nord har vi ikke rådyr...men rein og elg, selv om den ikke finnes akkurat i området hvor vi har vår hage.
    Snille bonde-nabo..og spesiellt hvis han gjør dette med tanke på både deg og rådyrene. Hører jo på nyhetene om bønder som forer rådyrene, og det syns jeg viser et helt fantastisk dyre-syn, kjempeflott!
    Nydelige bilder!

    SvarSlett
  4. Så fint . Han sjefen hos deg hadde fine horn! Jeg hadde tenkt at nedfallseplene dine ville fristet rådyra til besøk hos deg , men kål er sikkert godt. Rådyra "våre" har ikke vært her så mye i vinter . Det er altid sørgelig når rådyra spiser det vi vil ha til å blomstre og glede oss i hagen.Jeg har tenkt på å satse mest på sånt som rådyra ikke liker. Hehe kål i solnedgang .

    SvarSlett