fredag 5. mars 2010

gækkebrev/påskeklipp

Denne fredagskvelden har jeg brukt til å lage et gækkebrev til min kjære grandtante Kathrine i Danmark.
Gækkebrev er en dansk påsketradisjon som går ut på at man sender noen en anonym hilsen, og så må mottakeren i sin tur da gjette hvem som har sendt det.  
(Jeg signerte riktignok mitt)
Opprinnelig var de som regel et symmertisk utklipt papir, vedlagt en snøklokke (vintergæk) og et vers.

Nu skriver jeg et lille brev
og du skal gætte hvem der skrev.
I brevet er en vintergæk,
den må du ikke kaste væk,
men jeg skal ha' et påskeæg
hvis ikke du kan gætte
hvem der har skrevet dette 

I dag er dette mest en barnehagesyssel i Danmark.

I mangel på vintergækker (om det finnes noen gjemmer de seg unner en halv meter snø), lagde jeg heller et finere klipp.
Hvor påskete det er kan vel diskuteres, men harepusen får være påskealibiet denne gangen.




Motivet fant jeg hos fantastiske Cynthia Ferguson som på bloggen sin deler noen av designene sine.
(Thank you so much for sharing, Cindy!)
Hun lager kjempefine ting, og det er en fryd å pirke seg gjennom motivene hennes.
Spørs om jeg ikke med tid og stunder vil klippe meg gjennom alt hun legger ut til nedlasting.
Jeg fikk blod på tann av gækkebrevet, og er allerede i gang med et til moren min også, men det vil jeg ikke vise fram, for det er en overraskelse :)
(Selv om hun nok enkelt vil gjette hvilket det er om hun klikker seg inn på Cynthias blogg)

Så om dere ikke har noe bedre å gjøre i helgen; klipp et gækkebrev!

4 kommentarer:

  1. nydelig :)
    Gækkebrev er kult, jeg har noen danske venner som har lært meg om denne tradisjonen. Kjempefint å lage og å få :D

    SvarSlett
  2. Å, du er så FLINK! Nå blir Kathrine glad.
    (Jeg får vel sende et alminnelig postkort, jeg)

    SvarSlett
  3. Så fint å se at denne tradisjonen blir tatt opp .Jeg hadde glemt bort hele gækkebrevgreia.Nå fikk jeg lyst til å sende noen selv,men jeg som ikke får til å sende julekort lenger engang. Dust er jeg !

    SvarSlett