mandag 31. mai 2010

Offisielt sommer og ikke-handletur på Plantasjen

I morgen er det første juni, og fra den dagen vil alle bildene mine havne i mappa "sommer 2010".
Da er det offisielt sommer for meg.
Mai har gått rasende fort, og det begynner jo faktisk å minne litt om sommer- selv om pinseliljene fremdeles  står fint og tulipanene såvidt har begynt å springe ut.
Og for noen tulipaner!


(Angelique)

Hagearbeid blir det så som så med- det begrenser seg som regel til en liten time på kveldstid etter at barna har lagt seg, og på bekostning av husarbeid.
Men jeg bare få med meg denne tida i hagen, som er helt spesiell på en måte jeg ikke helt klarer å definere.
Kanskje  noe med lyset, eller det at man ikke helt har vendt seg til at det er grønt enda.
Noen ting er så grønne at det nesten er litt vondt å se på.


Og så har jeg vært å ikke-handlet på Plantasjen.
Jeg har jo lovet meg selv, og til og med gått offentlig ut med, at det ikke skal handles noe særlig blomser i år- og til nå har jeg vært og ikke-handlet to ganger de siste 3 ukene.
Kan man si det ikke teller hvis man handler for under kr.200,- pr. gang? 
Jeg synes nesten det.


(Bondepeon/klosterpeon)
Men man må jo feire at peonene står i knopp, at det offisielt er sommer, at sola har skint i hele dag, eller at jeg ikke har røyka på to uker.
Eller så må jeg trøsteshoppe fordi jeg endelig måtte begrave alt håp om at mine kjære høstanemoner hadde greid vinteren, og fordi en eller annen grådigper driver og spiser opp Salvia'n min.


Sett på maken?
Uansett, jeg er ganske fornøyd med innkjøpene mine, jeg har kjøpt moskuskattost (rosa), apotekerkattost (blå) Phlomis/løvehale (hvit) som jeg ikke vet noe om, men som ser fin ut- og det beste av alt; 
bomkjøpet


Jeg tok med denne fordi jeg tenkte det trengtes litt drama i det rosa bedet mitt, og dette bladverket ville gjøre jobben med glans.
Og det er jo forsåvidt sant, men det jeg blingsa på var høyden.
Høstormedrue blir nemlig 180 cm. høy, og ikke 80 som jeg "så" det sto på lappen, og det tilfører jo hakket mer drama enn jeg hadde sett for meg.
Men jeg er glad jeg så feil, ellers hadde jeg aldri kjøpt den- og der den havnet blir den helt passe.
Litt flaks må man ha.


Ha en fin uke.

2 kommentarer:

  1. Du kjem ikkje til å angra på høstormedrue, det er ein nydeleg staude. Blømer litt seint, men har eit veldig fint bladverk heile sommaren. Og du kan gleda deg til lukta! Eg er også ute etter litt dramatikk i beda, blei litt lei ton-i-ton. Koseleg å lesa det du skriv, ha ein god kveld!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Takk for hilsen på bloggen min! Du spurte om jeg har frukttre-hekk, og yes, det har jeg!
    I fjor (eller forfjor?) plantet jeg tre epletrær og tre plommetrær med et par meters mellomrom og noen staurer på endene. Deretter trakk jeg ståltråd i tre etasjer og har bundet opp greinene langs ståltråden.
    Så gjelder det å beskjære trærne som du ønsker å ha dem.

    So far so good... men jeg er ikke helt i mål som på Flor&Fjære enda. Google hagen til Flor&Fjære og du vil se bilder og beskrivelser av en flott eplehekk! :D

    God helg!!!

    SvarSlett