onsdag 25. august 2010

Snart jul.

Eller snart og snart, det er relativt.
Noen ganger er 4 måneder veldig lang tid, andre ganger ikke.
Min erfaring tilsier at de 4 månedene før jul går kjempefort, mens de 4 etter går uendelig sakte.
Jeg har en tendens til å begynne å tenke på jul ganske tidlig.

Derfor passet det jo kjempebra at jeg kom over konkurransen hos Fru Lyng hvor man kan vinne denne boken:


Den heter Jul i den fransk inspirerede bolig, og inneholder en drøss med fine og inspirerende bilder av ting som kunne passet fint også i mitt ikke full så franskinspirert hjem.
Det mest franskinspirerte hos meg er vel faktisk i forbindelse med jul, og det er at vi i min familie har som tradisjon å lage ris à l'amande (som vel egentlig er fransk kun i navnet, og en dansk tradisjon) istedenfor vanlig, døll norsk riskrem.
Da høsten satte inn forrige uke begynte jeg  å tenke på julepynt og aktiviteter til juleverksted for barn og voksne, og da hadde det vært kjekt med den boka!

Det er flere grunner til at jeg begynner å planlegge jula tidlig.
Èn er at når hagesesongen begynner å nærme seg slutten trenger jeg rett og slett noe nytt å se fram mot- og jul er en sånn ting jeg nesten koser meg mer med å glede meg til enn å faktisk gjennomføre.
En annen er at jeg har en søster som er kanskje bittelitt mer enn normalt opptatt av jul., og som sørger for at denne høytiden blir tatt med i betraktning året igjennom.
 En tredje er at jeg alltid har hatt jobber hvor førjula har vært en ekstremt hektisk tid, og jo tidligere man fikk gjort unna forberedelser og planlegging, jo bedre.
Du har ikke mye julestemning igjen etter å ha pakket 2000 julestjerner på en uke, eller sortert en million julekort, skal jeg si deg.
Dessuten, om du skal lage syltede kirsebær til ris alà mande'n din, må du faktisk begynne nå.

Så om du ikke desperat klamrer deg til siste rest av sommer, men faktisk klarer å begynne å glede deg litt til jul allerede, bør du ta en tur innom Fru Lyng, bloggen hennes er absolutt verdt et besøk.
Og kanskje du vinner!
(Men aller helst skulle jeg sett at jeg vant, så du ikke)

2 kommentarer:

  1. Og om du vinner, kan jo jeg også få se i boka! :D

    SvarSlett
  2. Jeg klamrer meg ikke til jul . og nå drar jeg på 30 dgr vandretur , men nok om det senere.

    SvarSlett