mandag 3. mai 2010

Kaoskontroll

Dette året har jeg senket ambisjonsnivået betraktelig, og planen for sesongen er: 
1.Ingen store forandringer og nyplantnnger (litt i bedene blir det nok, men busker og trær og sånt får vente.)
2.Fjerne uønskede og forvokste ting.
3. Mulche masse for å holde ugress under kontroll og forbedre jorden der det skal plantes til neste år.
4. Om det skal plantes noe, så skal det være bunndekkere på ugressbefengte steder.
Foreløbig har jeg ikke gjort annet enn å ta vekk ting og rydde, og luket litt, og begynt å dekke til.

 

Jeg tok for eksempel vekk to digre vårgyvler jeg synes er stygge og som tiltrekker seg noe helt vannvittig med bier (bra for frukttrærne, ikke så bra for barna), og frem kom en hittil uoppdaget gangsti.
Se det!
Nå begynner jeg å skjønne tankegangen til de som lagde denne hagen litt bedre.

 

Dette er det som skal være kjøkkenhagen min.
Nå blir det tredje sommeren vår her, og jeg har endelig tatt til fornuften og kastet inn håndkleet i kampen mot ugresset som har levd livets glade dager her siden lenge før jeg kom inn i bildet.
Luking er fåfengt, og det gror til igjen før du rekker å si kake.


Nå er det ikke mere kjære mor, så nå blir det kvelningsdøden for ukrudtet.
En sesong med dette, og så lage noen fine 40 cm. høye  bed, kanskje med steinheller mellom, til neste år og begynne med ny frisk og ubesudlet jord da.


Sånn.
Dette burde gjøre susen.
Ellers har jeg ryddet litt i bedene der de tingene som faktisk vokser der de skal er, og fått fram avgrensningen mellom bed og plen.


De gamle trestokkene som har gjort jobben der i jeg vet ikke hvor mange år har riktignok blitt mosegrodde og halvmorkne her og der, men jeg synes de er kjempefine; så de skal få bli til de går i oppløsning.

Og tross alt:
  
Selv om det ikke blir noen store endringer i år er det nok å glede seg til!




4 kommentarer:

  1. Heisann, takk for hilsen i bloggen. Må si det ser ut som om du har en spennende hage. Tenk å plutselig finne en skjult gangvei. Skal bli artig å se hvordan det blir etterhvert!

    SvarSlett
  2. Hihi. Det er mye rart i hagen din, gitt. Sikkert fornuftig å ikke påta seg for mye av gangen, selv sitter jeg stadig med følelsen av at jeg burde gjort mer. Og brukt mere penger på det jeg gjør. Eller tenkt nøyere gjennom det før jeg gjorde det.

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Tusen takk for den koselige hilsenen jeg har fått av deg på ettårsdagen.
    Har tittet litt på din blogg og skjønner at du både har kunnskap og nok å bruke kunnskapen din på... litt av et prosjekt du har foran deg. Skal bli artig å følge, for det har jeg ikke gjort med noen som har nærmest startet have fra bunnen av - alle fall deler av den.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Dette var koselig lesing. Lykke til med hagen. Selv har jeg hage som jeg og mannen min har lagt fra grunnen av. Men der er alltid ting som må gjøres om likevel - blir aldri ferdig...

    SvarSlett