fredag 20. juni 2008

Blomstershopping som terapi

Når jeg er ordentlig hormonell og grumpete sånn som i dag, er det som funker best som terapi shopping.
Nå om dagen går det mest i blomstershopping, litt fordi det er sesong, og litt fordi det å handle klær når en er 25 uker på vei ikke er noen trøst- det ville om mulig gjort meg enda mer survete.
Så jeg tok med meg hund og barn og kjørte til den lokale staudegartneren for å se om de hadde noe fint.
Etter å ha sett meg litt rundt konkluderte jeg med at impulsshopping av stauder ikke er så lurt- det krever litt planlegging- heldigvis hadde de litt sommerblomster og andre fine ting også.
Jeg endte opp med:


En kjempefin hengepellis som knakk i to da jeg tok av bøylen dens, noe som gjorde meg enda mer sur, ihvertfall en liten stund.
Nå står resten i kjøkkenvinduet mitt:



På den lyse siden blir jeg nå nødt til å lære meg hvordan man best tar stiklinger av pelargonia mens den er i blomst, kan jo ikke kaste denne fine grenen.
Og det kan jo bli et fint prosjekt, tross alt.

Og så en kjempefin stemor
("Bowle's Black"):




Den minnet meg om GundaM's "Fløtepus Stemor" som jeg stemte på under
Frøken Stemor 2008-kåringen, så jeg kjøpte den selv om den hodt på å gå i frø.
Konklusjonen må bli at jeg nå føler meg mye gladere- terapien var, til tross for noen skjær i sjøen,
vellykket.

5 kommentarer:

  1. nydelig stemor :) (og når den slutter å blomstre eller blir slengete så bare klipp den ned og så kommer den på nytt senere på sommeren)
    Og du skal heller tenke at det å knekke en gren egentlig er topping av planten, og vil gi deg (på sikt) en mer buskete og laangt mer blomsterrik plante :D

    SvarSlett
  2. Ja, må se det fra den lyse siden.
    Jeg gleder meg allerede til pelargonia-stikling-studiet mitt, det er noe jeg allikevel bør lære meg med min gryende pellis-interesse i tankene.

    SvarSlett
  3. Heisann.
    Ser du har fått tak i en vakker PAC pelargon som heter `Ville de Dresden` Nydelig planter, gratulerer!

    SvarSlett
  4. Så bra at det var vellykket da! ;)
    Fine blomster.
    Ønsker deg en riktig GOD SOMMER!
    Jeg tar en bloggpause nå nemlig.
    Ha fine dager og kos deg i sommeren.

    SvarSlett
  5. Nydelig stemor :) Jeg har samme hengepelargonia og den kommer nok tilbake. Stiklinger. Klipp og sett i vann. Snart kommer det fine, hvite røtter. Sett i jord. Kan nesten ikke gå galt. Du kan få flere planter av denne. Lykke til. Hanne

    SvarSlett