onsdag 25. juni 2008

Sag- og sekatør-massakren, episode 1

Den gamle hagen vår har blitt mer og mer kratt-aktig etter hvert, og i dag har jeg gått bananas med sekatør og sag for å finne litt mer definerte former.
Først ut var en forvokst brudespireahekk.
Det som dukket opp bak rotet var:

-en stk. utsikt


-en stk. daglilje og et fuglebad


-en stk. pen busk med rosa blomster (sjasmin?)


Neste på lista var den eldgamle syrinen.
Den hadde masse gamle, halvdøde greiner nesten uten blader, og den fikk en makeover ikebana-style:



Ikke veldig fint akkurat nå (og resultatet kommer heller ikke særlig godt frem på bildet) , men planen er å la den få selskap av en klematis som kan pryde nedre del av den nakne stammen.

Neste prosjekt blir "rosehulen".
I et gjengrodd hjørne fant vi denne forfalne sitteplassen:


Skjønte ikke helt hva den gjorde der, og jeg hadde igrunnen bestemt meg for å fjerne hele greia, men nå blir det nok restaurering i steden.
Krattet den var gjemt i, altså det man ser når man sitter der, er nemlig:

...og "taket":

Med kraftig beskjæring kan dette glætt bli den fineste plassen å sitte i hele hagen.
Men det får bli når rosene er avblomstret, eller til neste år.
Alt til sin tid.

5 kommentarer:

  1. Ikke sjasmin. Jeg har et par av den busken med de rosa blomstene. Fin, men får innmari lange skudd fra rot som du må holde styr på, og blomstene blir borreaktige og kjipe å tråkke på når de törker og faller av. Men å, så fin rosehule du har!
    Teje

    SvarSlett
  2. Fant ut av det,
    det er en Kolkwitzia amabilis
    (FAGERBUSK)

    SvarSlett
  3. Ojjj, så fint det ble! Bra dere tok vare på plassen;)

    Kan jeg spørre om du har oppskrift på rabarbrasaften..? Har så masse rabarra her og det er jo begrenset hvor mye pai en kan lage og;)

    SvarSlett
  4. Det ser jo ut til å bli en super uteplass da! Er nok enig med deg i at det er en fagerbusk, den står forresten på ønskelista over busker til hagen her, den har så fin og lang blomstring :)

    SvarSlett
  5. DU ER EN KNUPP;) TAKK FOR KJAPPT SVAR, NÅ HAR JEG EN TING JEG SKAL GJØRE I HELGEN!

    SvarSlett