fredag 20. mars 2009

ABC i ord og bilder: C

Det å finne et ord på C er nok i seg selv ikke så vanskelig, men å finne noe på C som jeg har tatt bilde av var verre.
Jeg vurderte noe på latin, der har jeg jo litt å ta av- eller å gjøre som jeg ser en del andre har gjort, "jukse" og ta et engelsk ord.
Men hva er poenget med norsk versjon da?
Til slutt fant jeg et ord som er norsk og som jeg hadde bilde av:

Ordet er cyanin.
Eller R2N+=CH[CH=CH]n-NR2
Cyanin er et organisk fargestoff som finnes i en rekke blå blomster og bær, den brukes også i mat, og heter da E 163.
CD-plater som er tilsatt cyanin, skal visst holde seg bedre enn de uten.




Jo mer jeg leser om det, jo klarere blir det for meg at jeg ikke skal begi meg ut på en full forklaring av hva det er eller hva det kan brukes til, men holde meg til ett enkelt område; botanikk.
Og i botanisk sammenheng er cyanin simpelthen det som gjør blomstene blå.

For flere c-ord, stikk innom Petunia ved å klikke her:


24 kommentarer:

  1. Flott bidrag! Har faktisk stående mange farger på C her, men det ble skyer til meg.
    Ellers så syns jeg det er spennende at alle bidragene er så forskjellige, og at en kan lære mye av enkelte av de.

    Riktig god helg!

    :))

    SvarSlett
  2. Utrolig kreativ løsning!!
    Cyanid ja, det kan jo få tenkene til å vandre andre steder også det for en krim elsker sm meg :-))

    Ha nå en flott helg, dog uten cyanid :-)

    SvarSlett
  3. Der lærte jeg noe nytt. Flott innlegg og nydelige bilder. God helg til deg.)

    SvarSlett
  4. Här lär man sej både det ena och det andra. Det här med cyanid visste jag inte. När jag letade C-ord hittade jag cinnober-färg. Den är röd!
    För övrigt tänkte jag valt cykel på C....men kom på att det var norsk ABC och det vet jag ju att Den Beste Sykel stavas med S i Norge. Ha det!

    SvarSlett
  5. Da har jeg lært noe nytt i dag også.Det er Cyanin som gjør blomstene blå,ogjeg elsker blomster i blå nyanser. Dine blomster var bare flotte og gjør at jeg roper på sommeren:) Ha ei flott helg:)

    SvarSlett
  6. Oj,spennende og flott bidrag! Blomsterbildene er nydelige, snart er det sommer - ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. En artig variant som jeg satte stor pris på. Har ikke jobbet med cyanin det jeg kan huske, men kjenner til det.

    Bra.

    SvarSlett
  8. Längtans blåa blommor är vackra.Ha en bra helg!

    SvarSlett
  9. Trodde cyanin var gift jeg - akkurat som arsenikk. Men hva vet jeg!
    Blåfargen på blomstene er i alle fall nydelig!

    SvarSlett
  10. Cyanid var et nytt ord for meg, og at det gir blomstene blåfarge holder i massevis! Det enkleste er som oftest det beste set ja. ;D

    Ha en fin vårkveld!

    SvarSlett
  11. Stilig. Nå lærte jeg noe nytt. Når du sier det så har jeg jo sett ordet før. Blå blir jo ofte kalt for Cyan på grafikk-språket. Har bare aldri tenkt på det. Stilig!

    SvarSlett
  12. Hva man lærer!
    Dette var en flott C.

    SvarSlett
  13. Nydelige blomsterbilder i tilleg til nyttig informasjon:0)
    Me love ABC....

    SvarSlett
  14. Stilig, og så artig :) Lærer jo noe nytt hele tiden nå! Nydelige blomster, og bilder :)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  15. Jøss, dette visste jeg slett ikke. I disse ABC-innleggene lærer man jammen mye om mangt og meget. Tusen takk, og ha en finfin dag :)

    SvarSlett
  16. Vakker blåfarge. Liker den når den går mot mørkere toner, virker nesten majestetisk!

    SvarSlett
  17. Flott bidrag. Herlig blåfarge på blomstene også. Ha en god helg.

    SvarSlett
  18. Det der var helt nytt for meg :)Jeg er glad i blåfargen. Og disse blomstene er vakre. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  19. Nå lærte jeg jammen noe nytt. Merkelig - alle blomster jeg planter her blir blå etterhvert. Kanskje det er et stoff som finns i jorda? Det må jeg jammen skjekke.

    Interessant og fin løsning på C

    SvarSlett
  20. Så flott forklaring av Cyanin. Veldig mye jeg ikke visst, annet enn at den gjør blomstene blå ;-) Flott C-innslag.

    Det er ikke så vanskelig med "tingeling-effekt" på cursoren. Hvis du har lyst til å prøve, les mer her:

    http://www.mf2fm.com/rv/dhtmltinkerbell.php

    Lykke til.

    Klem fra Marit

    PS! bakgrunnsfargen på bloggen din er nydelig! En skjønn farge!

    SvarSlett
  21. Så bra innlegg på C - lærerikt også! Cyanid har jeg liksom lest om som et giftstoff (eller tar jeg feil?!), så dette var nytt :-)
    Herlige bilder!

    Ta en titt innom min andre blogg:
    http://fotomorro.blogspot.com

    SvarSlett
  22. En flott og informativ C. Nydelige bilder :-)

    SvarSlett
  23. Takk for informasjonen og for at det finnes cyanin! ;)
    Hilsen en blå Ida.

    SvarSlett