onsdag 4. mars 2009

"Kan blomstre etter 6 uker", du liksom...!

Nå har det vært mye jobbing og lite tid til blogging og slikt en stund- det har vært mest jobbe, spise, dusje, sove kose-kose litt med barna, sove, jobbe, etc..
Kjedelig å ha såpass lite tid til adspredelse, men i går fikk jeg endelig en fridag og kunne sette meg ned og prikle og så litt.
Noe av det som måtte prikles var stemorsblomstene.
I beskrivelsen av disse sto det at det var en hurtigvoksende variant som kunne blomstre etter bare 6 uker.
Nå er det fire uker siden jeg sådde og ca. 3 siden de spirte, og de ser sånn ut:


Ikke særlig mye tro på at disse blomstrer om 2-3 uker, nei.
Jeg tror faktisk trygt jeg kan si at om de gjør det, skal jeg spise hagehanskene mine.
Med ketchup på.
Andre planter jeg er mer imponert over er pelargoniene jeg sådde samtidig som spirte etter 3 dager, og siden det har utviklet seg nesten mistenkelig godt enda de ikke har hatt noe ekstralys før i går.
(Mannen min skrudde opp armaturer til meg på boden, så nå har jeg spirerom <3)

Ellers er vel mye ved det gamle, bare med den endring at jeg nå jobber for mye i stedet for for lite, og dermed ikke har tid eller ork til å hverken det ene eller det andre. Og så har det begynt å føles som vår ute. Snøen ligger enda tjukk, og det blir nok en stund til bedene kommer fram i lyset; men det tiner og tør, og fuglene har allerede begynt å bråke. Det skal bli usigelig godt når snøen er gått og sola varmer i veggen, gleder meg til å se iris, krokus og forhåpentligvis snøklokker jobbe seg opp av jorda. Det er en stund til, men det er ikke så farlig lenger nå som det virkelig nærmer seg og ikke føles evig lenge til mer. Dessuten kan jeg jo tjuvstarte og lage vår inne i vinduskarmen:

3 kommentarer:

  1. KAN blomstre etter 6 uker ,vet du --MÅ ikke. Men ellers er det jo forbløffende hvor fort de små stemorsplantene ute setter knopp. Men er ikke stemor egentlig to-årig?
    Her skriker fuglene også etter vår når sola skinner, og verandakroken roper og lokker med sol .

    SvarSlett
  2. Joda, stemor er toårig.
    Den blomstrer først året etter om man sår den ute om våren/høsten, men om man sår den inne i des.-februar får man blomster samme år.
    Og det er planen med disse her.

    SvarSlett
  3. :o håper du ikke må spise de! ;p jeg har tomatplanter og smultron som skal plantes. tror jeg og lille skal ta de i morgen. er bare litt usikker på hvor de skal stå til de spirer. hm.

    SvarSlett