torsdag 17. juni 2010

Tusenfrydtrappa og den tomme rosebuen

Dette er hva jeg driver med i hagen om dagen.
Jeg har kanskje ikke holdt helt det jeg lovet om ikke å kjøpe inn planter, men jeg står i alle fall ved at jeg skal ta bort mer enn jeg legger til.
Nå om dagen er det Forsythiahekken som er under saksa, samt diverse busker og trær som frøs såpass at de er døde i toppen og  kun skyter fra bunnen, og jeg kjører bort flerfoldige trillebårlass om dagen.
Ihvertfall de dagene jeg får tid til å jobbe i hagen.


Og så går jeg og spekulerer på hva jeg skal plante ved rosebuen jeg har satt opp
(du ser den i bakgrunnen på bildet over. En kjip og billig rosebue, men den vil nok gjøre jobben sin).
I fjor kjøpte jeg en New Dawn og en rosebue, men buen kom aldri opp og rosen døde i potta si.
Nå har jeg fått opp buen, men er helt blank på hva jeg skal plante der.
Kanskje jeg skal gå for noe helt annet?
Buen blir en slags portal til tusenfrydtrappa:


Jeg ser det ser mest rotete ut på bildet, men når man ser det i virkeligheten er det veldig pent (om enn litt rotete da også) og frodig.
Er ikke helt på scratch med lukinga, men ideelt sett er denne mosegrodde steintrappa omgitt av tusenfryd, markjordbær, kløver, forglemmegei, balderbrå og en og annen forvillet akeleie.


Pent ugress, med andre ord.
For å matche det lurer jeg på om jeg faktisk bør skaffe en ny New Dawn og la den få selskap av en hvit, eventuelt mørkerød klematis til å bebo buen.


Hva syns du?

4 kommentarer:

  1. Masse fint som vokser oppover, men jeg dreper det meste,så jeg skal ikke gi noen råd. Men jeg er svak for klematis.... mange vakre.

    SvarSlett
  2. Du henger i stroppen skjønner jeg :) Vel, til buen har jeg selv klar to New Dawn - og to Rosa Helenea Hybrida! Det tror jeg blir fint - hvis jeg bare får kjøpt buen. En kjip en - har brukt alle de andre pengene på pioner og roser ;) Hvordan gikk det med pionen du kjøpte?

    SvarSlett
  3. Jeg leste et sted at en måtte passe på å plante New Dawn ved rosebuens nordlige fot fordi toppskudda vil legge seg mot sør/venstre .

    SvarSlett