torsdag 7. august 2008

Hva i alle...? -og de første snøbærene

I hele sommer har jeg luket i stor stil mellom kvedebuskene for å forhindre at det gror igjen for alvor.
I det siste har jeg derimot vært nokså sløv på luking, og noen av de mest ivrige ugressene, de jeg har luket bort i hundrefold, har fått slå seg til og begynt å blomstre.
Disse er rikrignok regnet litt ut av fasong,
men slik ser de ut:


Og i profil...


Og da trenger tvilen og spørsmålet seg på:
Har jag gjort ut mej igen?
(som da jeg luket bort en masse liljer i våres)
I mine øyne er denne jo svært vakker, men hva i alle dager er det, ugress eller ei?
Noen som kan hjelpe meg å løse mysteriet?

På den lyse siden har de første snøbærene kommet:


Jeg synes snøbær er kjempepene, og i år har de hatt den effekt på meg at jeg på en blunk etter å ha oppdaget dem aksepterte og er fornøyd med at nå er sommeren på hell, i steden for å fortsette sørge over at sommeren forvant så altfor fort.
Nå kan jeg slutte å knipe stemoren på trappa og heller tenke på å bytte den ut med pernettia og sølvtråd.
Høsten er jo faktisk en fantastisk årstid, den og.
Velkommen skal den være!

6 kommentarer:

  1. de der øverste ser jeg massse av rundt omkring her og men aner ikke hva det er, men syns de er flotte jeg. Spesielt ved jernbanelinjene...

    Og ja, snøbær! Jeg bare elsker de, og tar gjerne med meg inn og setter i vase. Herlig!

    SvarSlett
  2. aha! Det derre er jeg vokst opp med, og de sprer seg noe helt vanvittig!! (men de liker seg kun på god jord og er lette å luke og utkonkurere). Vi kaldte den meksikanske springfrø, det er ikke det den heter i det hele tatt, jeg har sett det ekte navnet, ett øyeblikk skal jeg se om jeg finner.

    Den har noen supermorsomme frøkapsler :) de smeller i handa! Den er ettårig.
    Den er egentlig flott om den får utvikle seg i fred, mor lar de stå i rabatten enda de lager en milion barn hvert år.
    Kommer tilbake med navn ;)

    SvarSlett
  3. Det gikk fortere enn jeg trodde gitt :D
    Kjempespringfrø, Impatiens glandulifera

    Jeg ser den er nevnt flere steder som miljøkriminell, så pass på å ikke slippe den løs utenfor hagen om du velger å beholde den i beddene dine.

    SvarSlett
  4. Takketakk, mose-anne vet råd :)

    Kommer nok til å luke som i år og så la noen få få blomstre som krydder til de stygge potentillabuskene mine.

    De er fine, men etter antallet jeg har luket bort å dømme er det ikke akkurat noen vits i å oppmuntre dem, har jeg skjønt.

    SvarSlett
  5. Hihi, de er jo rooosa! Noen av dem skal du nok beholde, ja, Men ikke ta med deg frø fra dem hit, er du snill!

    SvarSlett
  6. Jeg ser at du har fått svar.
    En veldig sterk liten skjønnhet dette altså.
    For den var jo utrolig skjønn da.
    Hei forresten. ;)
    Er tilbake etter ferie jeg nå.
    Koselig å blogge igjen.
    Godt å se at du koser deg i hagen og med alle dens gleder.
    Kos deg videre og ha fine sommerdager fremover. :)

    SvarSlett