søndag 24. august 2008

Prosjekt Gammel-dame-blomster: Gloxinia


Etter noen år i blomsterbransjen har jeg sett trender komme og gå.
Da jeg begynte på 90-tallet skulle alle ha noe til å stå til den minimalistiske stål- og glassinnredningen deres, gjerne to rare løkblomster i selskap av noen knekte strå i skarp vinkel bundet sammen med 2,5 meter naturbast som kontrast.


I potter skulle det helst være grønt og stort, palmer og bromeliaceae i forskjellige varianter.
For ikke å snakke om Phalaenopsis-orkideen, som etter mitt skjønn kommer til å bli vår generasjons gammel-dame-blomst.


Så kom shabby chic og maksimalismen krypende, og "bestemorblomstene" kom tilbake, både som snittblomster, potteplanter og i hagesammenheng.


Peoner, for eksempel, på 80- tallet var de håpløst utdaterte, nå er de noe alle må ha i hagen sin.
Et par år på tidlig 2000-tall var nelliker kjempepoppis.
Tulipansalget øker fortsatt, og det er nå helt OK å samle på palargonier.
Hva blir det neste?


Min spådom er at potteplanter som Gloxinia (Sinningia Speciosa) og slektningen Streptocarpus vil komme tilbake for fullt.
Gloxinia må jo være, ved siden av Begonia, gammel-dame-blomsten over alle.


Den er en knollvekst, noe som byr på visse utfordringer ved driving (kanskje derfor den forsvant...?), og er i familie med kjedelige St.paulia.


Denne stygge planten med de vakre blomstene har sitt opphav i Brasil om jeg ikke husker feil, og stiller derfor visse krav når de kommer til temperatur og luftfuktighet.


De var ikke så vanskelig å komme i møte på den tiden alle hadde minst ett kaldt og mørkt rom i huset sitt, men med dagens tette leiligheter med tørr luft blir det noe verre.


Dog ikke verre enn at det lar seg løse ved en oasis-bit og et litt kjølig rom til dvaletid (gangen?), men det er ofte nok til at folk ikke gir seg i kast med videre driving etter at blomstringen er over.


Slektningen Streptocarpus fra Afrika har som oftest enda større og styggere blader, men da også til gjengjeld utrolig vakre, ofte nesten orkidè-aktige blomster.
Siden disse fremdeles er nokså upoppis og jeg er en nerd, må det jo gjøres et prosjekt ut av dette.


Første prøvekanin er denne fylte Gloxiniaen, og neste uke blir det vel en tur på planteskolen for å plukke opp en av de fine Streptocarpusene jeg så der.
Vinterens prosjekt!

14 kommentarer:

  1. Streptocarpus! De hadde jeg glemt! De er jo fine. Mange år siden jeg har hatt en sånn.

    SvarSlett
  2. Ja jammen er det trender innen blomstene også som følger innredningstrenden :0) Hva blir det neste? Tja, begonia?

    SvarSlett
  3. Men den var jo flott da!

    SvarSlett
  4. ja flott, men nok for vanskelig for oss vanlige "husmødre"...? den lever iallefall kun et par uker her hos meg, samme hvor mange svigermor kommer med;)

    var på Ikea fredag, der var det yokka palmer som var i skuddet og andre jungelplanter...Huttitu;)

    SvarSlett
  5. På IKEA har vel yuccapalmer vært det store siden 1981, hehe- en av de få de klarer å holde i live på varehusene sine.
    Og den selger tydeligvis bra enda, men hvem er det som kjøper dem? Ingen jeg kjenner , ihvertfall.

    SvarSlett
  6. Flott blomst du viser bilde av i alle fall:)

    SvarSlett
  7. Herlig innlegg!
    Moren min har helt dilla på Streptocarpus.Synes de er fine jeg også.
    Takk for god info om hunderasen din, vi har veldig lyst på en :o)
    Har ikke noe erfaring meg Pelargonia men i år har jeg kjøpt meg noen og jeg liker de veldig godt.Er litt stressa ang. hvordan de skal ha det i vinter, det er så mange meninger om det og de er alle forskjellige.Har du noen tips til meg?
    Ønsker deg en fin uke :0)

    SvarSlett
  8. Mange minner fra bestemor her. Har ikke hatt dem sjøl, nå har jeg kasta meg over pelargonier jeg ja.
    Ellers så veit jeg jo at nå er vinduene i hus så tette at mange planter/blomster ikke trives. Tørt og varmt for mange av dem.

    Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
  9. Kjempefin blomst!
    Jeg liker ikke å følge alle moter og trender, men det er vanskelig å ikke bli påvirket... Kanskje ganske umulig. ;o\ Jeg ser gjerne etter ting som passer meg og ser ut til å være lett stelt.

    SvarSlett
  10. Du skrev en gang om å blomstre seg til døde ( Multifloraen ) , men nå har Korallbegoniaen min ( den som Kent kaller den tapre tinnsoldat ) gjort et Kamikaze-angrep på loftet med ett av "bambusskudda" sine , slik at den har knekt seg selv og henger og dingler . Lurer på hva den nå har tenkt å gjøre med det?

    SvarSlett
  11. Skulle ikke forundre meg om den lapper seg selv sammen og fortsetter å gro i vinkel.
    Bra dine lever, drepte min siste i fjor vinter, så trenger en ny så snart jeg har funnet en plass den kan trives her i huset.

    SvarSlett
  12. Tusen takk for gode overvintringstips ang. Pelargonia.Jeg har en utfordring til deg liggende på bloggen min :0)

    SvarSlett
  13. Vi følger nok trender og moter alle ja, bevisst elller ubevisst....
    Og trendene kommer og går...
    Blomstrene du nevner her, minner meg så absolutt om bestemor ja. ;)
    Og hun tar nok vare på dem på en bedre måte enn meg. For med slike blomster i huset (en sjelden gang), blir det bruk og kast (kompost;). Til glede for blomsterbutikkene, tenker jeg. ;)
    LYKKE TIL med "prosjektet" ditt.
    Jeg krysser bladene for deg. ;)

    SvarSlett
  14. Jeg har min Gloxinia stående i soveroms-vinduet, og den blomstrer på tredje året!!

    SvarSlett