søndag 7. desember 2008

Favorittjulepynt del 2

Som tidligere nevnt heves toleransegrensen min for kitchy julepynt gradvis jo nærmere julaften vi kommer, og tydeligvis kulminerer det i romjula.
I fjor på vei hjem fra juleferie hos foreldrene mine i Telemark stoppet vi på Furulund Kro ved Stokke i Vestfold for å strekke litt på beina og spise rødspette og seige, kalde vafler.
Furulund Kro er en veikro lik de fleste andre veikroer, med unntak av èn ting:
Om man går ned i kjelleren for å benytte toalettet, står man plutselig ved inngangen til en diger cowboybutikk!
Der har de skjorter, beltespenner, lisseslips, hatter og støvler, og alskens rånestæsj til bilen din du bare kan drømme om.
De har kitchy "kunst" med ørner og ulver og indianere, og de har JULEPYNT!
Og hvilken julepynt!


Utvalget var ikke enormt, men det de hadde var erkeamerikansk og svært glorete.
Alt av kuler og slikt var store og fargeprakende, og det meste var generøst dekorert med glitter i alle farger.


Jeg var blakk etter jula, og sto bare der og stirret til øyet var stort og vått, og hadde bare SÅ lyst på alt sammen.
Tilslutt vrengte jeg pengepungen min og brukte opp bomstasjonmyntene mine på dette reinsdyret.


Et rosa reisdyr med glitter og blomster og gullgevir-hvordan kunne jeg motstå det?
Riktignok er det ufattelig grelt, men samtidig representerer det alt jeg synes var vidunderlig vakkert i barndommen.
Og jula er jo barnas høytid, så når passer det vel bedre å gå litt i barndommen?
Så ironien til tross, dette er og blir en av mine favoritter blant julepynt.

4 kommentarer:

  1. Hei Jonna.
    Ramlet uforvarende innom bloggen din, og ble fryktelig misunnelig på det søte reinsdyret ditt. Full forståelse for pengeforvaltningen;)

    (-Og der forsto jeg hvorfor jeg har en hang til glorete julepynt. Bestemors julepynt var av gammel dato, og der var blant annet noen dyrefigurer ala denne. Jeg elsket å pynte hennes juletre)

    SvarSlett
  2. Hei hei!! Så bra du fikk med papirklippdamen:-) Hun er flink! Har ikke fått sett utstillingen hennes enda, men den henger vel en stund til. Flotte klipp ja!
    Du finner sikkert inspirasjon også? Iallefall et mål å jobbe mot ,-)

    Ha en fin førjulstid:D

    SvarSlett
  3. Fantastisk reinsdyr! Vi har omtrent samme syn på julepynt ser det ut til, jeg syns det skal være fargerikt, glitrete og glorete - og ikke minst - morsomt! Juletreet vårt er pyntet med lysranker av ananas, flamingoer, roser og hodeskaller. Hvert år kjøper jeg en ny julepynt, ofte plukket ut av Poden, og i år falt valget på en rosa krabbe(!) med perlemorskinn og glitter. Vakkert.

    SvarSlett