søndag 21. desember 2008

Puh...! Nå er jula over oss!

Før første gang opplever jeg nå hvordan det er å være tobarnsmor i (nesten) full jobb, som i tillegg til å ha pakket ca. 2000 julestjerner i løpet av de siste 3 ukene har måttet hamle opp med søskensjalusi og traumer fordi mor plutselig ikke er tilgjengelig hele tiden, samt prøve å etablere fine juletradisjoner i familien.
Det er jammen ikke lett, men jeg antar dette er en fase man må igjennom når en velger å få mer enn ett barn.


Jeg vil jo gjerne at barna mine skal få gode minner om jula hjemme.
I løpet av denne prosessen har jeg i tillegg til å bli ufattelig sliten og frustrert fordi jeg føler jeg ikke strekker til, lært en hel del ting:

-Jeg har lært at å gi en 2,5-åring en sjokoladekalender fordi man ikke fikk tid/råd til å lage en ordentlig kalender er helt på jordet.
En toåring har nemlig ingen begrep om "èn om dagen" og "i morgen".
Når dette barnet i tillegg viser seg og være ekstremt glad i sjokolade, er det kjørt.

-Det hun derimot har begrep om er "min!".
Så når hun får sin egen julepynt til å pynte rommet sitt med, skal den ikke henges opp, nei.
Den skal være med i senga, barnehagen, og som her, være med og leke med Play-Doh.


-Jeg har lært at det å bake pepperkakehus er ingen spøk, særlig når en aldri har gjort det før, og særlig ikke monteringen, da melisglasur kan være et lunefult materiale.
Men siden jeg tror på at for å bli flink må man satse høyt, gikk jeg liksågodt for et 7-kantet slott med vinduer av drops.
Jeg gikk tom for deig ganske fort, så det endte opp som 5-kantet;
"Heldigvis", tenkte jeg i mitt stille sinn da det skulle monteres.


-Og planen om å gjøre det til et estetisk og minimalistisk pyntet hus med bare litt hvit glasur og melisstrø på taket gikk i vasken etter at gubben ga klar beskjed om at pepperkakehus, det skal pyntes med nonstop og seigmenn i fleng.
Seigmennene fikk jeg sneket meg unna, og OK, det kledde faktisk litt sånn der vulgær godteriestetikk.
Bollywoodslott!


-Jeg har også lært at det å ta julekortbilder av 2 barn er ufattelig mye mer vanskelig enn når det bare er ett.
Det er jo kliss umulig å få dem til å se søte ut samtidig.
De fleste blei litt sånn finger i øyet eller øret, se hver sin vei og absolutt ikke inn i kamera enda mamma sang og tøysa og sto i.
Omtrent sånn:


-Jeg har lært at kos og kvalitetstid teller MYE mer enn ryddig og nyvasket hus, om man er i den situasjon at man må prioritere det ene foran det andre.
Og min høyeste prioritering akkurat nå er glade barn som ikke i all framtid forbinder jula med stress og mas og en mamma som ikke har tid til å kose med dem fordi hun er så travel med å lage det koselig til jul.


Jeg vil avslutte med et ønske om en
GOD JUL TIL ALLE SOM ÈN,
sliten eller ei,
jul blir det okke som.
Og vi har pynta og hengt opp føggelbænd, så nå gjenstår det egentlig bare å vaske gølv, så er det jul.
Men først må jeg pakke noen hundre julestjerner til.
(I dag er det førøvrig vintersolverv, så nå går vi mot lysere tider!)

5 kommentarer:

  1. jeg synes julen deres høres helt perfekt ut. sikkelig mange gode lærdommer her. likte det men å la hus være hus og heller kose seg med barna.

    pepperkaketårnslottet var jo helt rått. du har gjort en kjempejobb. jeg benyttet meg av det kjipe ferdiglagde fra Annas. Det ble helt ok, men litt kjedelig. Seigmenn har vi i fleng, men det er lite bollywood over det. Fnis. Melisglasuren vi brukte var helt perfekt faktisk, men jeg er enig. Som regel renner den, eller er for tjukk eller ganske grå.

    liker profilbildet ditt. det ser ut som vi har samme stil. ;p

    SvarSlett
  2. Hello Jonna,
    So nice to have such a sweet comment!
    Frosting is so yummy its a shame you don't have it in Norway, but really all you need to do is add butter to the powdered sugar with water (or milk), and whisk it, very easy!
    I like your blog too, well I cant read a word of it, but the photos are lovely! I especially like the Christmas faeries!
    Merry Christmas to you too, and please do follow my blog, I will have plenty more craft and cupcakes to come!

    SvarSlett
  3. Håper roen senker seg over ditt julehjem og at dere får noen fine juledager. :)
    Det er nesten to år mellom jentene her.
    Nå er de 11 og 9.
    Det er godt at de har hverandre, og at de er så nær i alder.
    Det samme kommer du til å være glad for om noen år.
    Vet at det kan være slitsomt mens de er helt små, men se fremover og kos deg i øyeblikket.
    Det er mye viktigere med glade barn, som du selv sier, enn ett nyvasket hus.
    Kos deg med den eldste mens den yngste sover.
    GOD JUL ønskes dere alle der i huset.

    SvarSlett
  4. Søte barn forresten! :)

    SvarSlett
  5. Flotte unger:-)
    Ønsker deg en flott jul også:-))

    Julehilsen fra Kathrine

    SvarSlett