onsdag 28. januar 2009

Første frøleveranse har ankommet!

Jeg har funnet ut at når jeg bestiller frø må jeg ta det i små porsjoner og i flere omganger, ellers blir jeg bare revet med og ender jeg opp med alt for mange frø, en kjemperegning, og dårlig samvittighet for de stakkars frøene jeg i stundens hete bestilte fordi de så fine ut- uten tanke på om de passer i omgivelsene/klimaet her og som derfor aldri vil få gjort det de er skapt for : spire.
Selv om det betyr at jeg må betale frakt flere ganger lønner det seg helt klart i lengden å gjøre det på denne måten.

Særlig når de ikke tar mer enn skr. 20,- i frakt, sånn som hos
Rara växter i Sverige.
Minsteordreprisen er skr. 100.- (ca.90 norske), og da får du til og med bonusfrø på kjøpet! Denne gang fikk jeg:

Denne bestillingen var med tanke på et bed jeg har foran huset som trenger en extreme makeover.
Det skal bli en mix av gammeldagse planter og kjære barndomsminner (går ut på det samme egentlig) og vil gå i grønt og rosa med blå innslag.
Stort sett rosa som havnet i kurven denne gang:

-rød solhatt
-rosa stormhatt (heter den det på norsk?)
-Moses' brennende busk- denne har jeg ikke noe forhold til, men den så spennende ut
-blå fylt akeleie
og
-kattefot som var en yndling da jeg var liten.

Jeg har med vilje stort sett gått for typer som kan såes direkte på friland siden jeg foreløbig har begrenset plass for innedriving.
Noen skal kuldebehandles, noe jeg ikke har prøvd før- utfordring!
(den største utfordringen blir vel å få gubben til å gå med på å sette termostaten på kjøleskapet på 3 i steden for 4 grader. Jeg får lokke med kald øl)
En anne utfordring er dette:


Jeg er litt engstelig for hvordan jeg skal få disse itty bitty frøene ut av posen og plassere dem kontrollert i jord meg riktig avstand og korrekt jorddekke over.
Tror jeg får klippe opp posen, gni den rundt i en potte med jord, drysse litt mer jord over og håpe på det beste.
Synes å huske jeg har lest om redskaper som kan være til hjelp ved såing av veldig små frø, men kommer ikke på hva eller hvor det var.
Noen tips?

6 kommentarer:

  1. Tror det er noe med at så små frø kan blandes med tørr,fin sand og bres utover?

    SvarSlett
  2. Spennende,
    Du er fornuftig.
    Jeg har "ALTFOR" mange frø..... ;)
    Hvis det går an da... Hehe.

    SvarSlett
  3. Jeg har også hørt det der med sanden som Johanne nevnte. Men du, da kan jo jeg får litt Mosesbusk av deg, da? Det var vel den rosa du valgte, ikke den hvite, men den er sikkert like fin. Og kanskje du har et par solhattfrø tilovers også? Skal ikke se bort ifra at jeg skaffer noe du kan ha lyst på, også...

    SvarSlett
  4. Et lite tips til å så bittesmå frø - helt gratis uten spesialredskap (selv om jeg er i spesialredskapsbransjen ;-)): Ta en penn eller blyant og fukt den litt - når du pirker borti frøet med den fester det seg på, og du kan ta det med over der det skal sås - kontrollert og fint.

    Skal du så frøene rett ut på friland ville jeg nok heller blandet dem med fin sand og spredd det jevnt utover.

    Du, så flott det orkidee vinduet ditt var! *sukk*

    SvarSlett
  5. du kan godt ha litt sand i posen ja, og så strø utover. og pulsatilla hadde ett supertriks. Men, det er nå ikke så ille vrient uansett. Og prikle må du nok lell ;)

    hehe, 200kr grensa er litt praktisk av og til... ;)

    SvarSlett
  6. Hei
    det trikset med blyanten har jeg brukt flere ganger, bl.a. for Lobeliafrø - funker helt strålende.

    Og du, når det gjelder de som skal ha kuldebehandling. Det gjør jeg (og mange andre) veldig enkelt og greit. Så dem i potte på vanlig måte, sett dem i romtemperatur 1 (2) dager og så setter du dem ut med snødekke over. Thats it! Superenkelt. Og har du ikke snø er det ikke tvingende nødvendig heller. Vitsen er bare at de skal få en kjølig periode - det trenger ikke å være kuldegrader.

    Tidligere har jeg ikke brydd meg med å dekke pottene, noe som selvfølgelig kan føre til at du får uønskede frø (fra busker og trær i hagen) oppi pottene utover våren. I år har jeg satt pottene i ziplock-poser for å unngå dette.

    Så vidt jeg har erfart tidligere ved såing av stauder er det ingen grunn til å følge fremgangsmåten beskrevet på pakkene for kuldebehandling.

    SvarSlett