lørdag 24. januar 2009

Levende gardin i det perfekte orkidèvindu

Orkidèvinduet mitt har stått i et spektakulært flor siden november/desember, og nå begynner det å toppe seg- jeg har fått orkidègardin!


Det å ta gode bilder av et vindu med blomster i har jeg aldri fått til, men jeg prøver allikevel fordi dette er så fint at jeg bare vise det frem.


Da vi flyttet fra Oslo i oktober 2007 kvittet jeg meg med brorparten av orkidèene mine og tok bare med meg 10, hvorav seks er Phalaenopsiser.
Disse seks ble plassert i panoramavinduet i stua med utsikt over Mjøsa, og siden de kom dit har de blomstret så godt som kontinuerlig.


Som regel kommer det minst 2 stengler på hver samtidig, og jeg har aldri hatt mindre enn 3 av plantene i blomst til enhver tid.
Denne gangen har de tatt en ny vri, alle blomstrer samtidig, de fleste har bare èn stengel, men til gjengjeld forgrener de seg og fortsetter å vokse seg lengre og lengre og produsere fler og fler knopper.

Det passer meg fint at de er så ivrige akkurat nå som det ikke er andre enn etterstrebere blant juleblomstene som har noe å by på blomstermessig sett, sånn som amaryllisen som overrasket med en tredje stengel og står der og blomstrer for seg selv.


Flott den og, men nå har jeg ooh'et og aah'et så mye over amarylliser så lenge at jeg begynner å bli litt lei, og de godt kan ta seg pause til neste år.
Sitter og planlegger vårpotter, jeg nå.
Og drømmer om alt jeg vil plante i hagen til sommeren.
Klatrehortensia.
Magnolia.
....Sukk....

7 kommentarer:

  1. fantastisk! jeg som drømmer om at en av mine skal komme tilbake! hehe. jeg ser forøvrig potensial i den jeg har falske stilker i fordi den blomstret fra august og til desember. synes det var lenge jeg. hehe. krysser derfor fingrene.

    SvarSlett
  2. Wow, så vakkert! Også at alle blomstrer på samme tid da :0) Jeg er også veldig glad i orkideer, og har man bare tålmodighet så blomstrer de igjen, og da gjerne finere enn når man kjøpte den :0) Kos deg med orkidevinduet ditt!!

    SvarSlett
  3. Åh altså , fin motvekt til snøstorm ute . Utrolig fint . Gjødsler du dem ? Mine orkideer er litt trege av seg syns jeg .

    SvarSlett
  4. En veldig vakker gardin! :)))
    Nyt synet mens du drømmer om vår, sommer og hage.

    SvarSlett
  5. Johanne: disse har ikke fått gjødsel mer enn to ganger det siste året, og jeg tror du kan telle på èn hånd de gangene de har fått en skikkelig vanning siden i sommer, pluss en skvett i potta i ny og ne.
    Kanskje det kommer av at de er gamle og veletablerte?
    Og ikke minst fordi vinduet de står i er perfekt for orkidèer.
    Om dine sturer kan det være lurt å gi dem litt orkidènæring, det pleier å gi fart på sakene.

    SvarSlett
  6. Har ikke du grønne fingre så vet ikke jeg? Dette var nydelig. Jeg har to orkideer og en av dem blomstrer, så det er vel bra det også. Vakre er de i hvertfall. Ha en fin mandag:O)

    SvarSlett