lørdag 10. januar 2009

Muffinlue! (..og muffins..)

Cornelia kom drassende med strikkebagen min her om dagen, og sa "Mamma stikke!"
"Ok...?"
"Hva skal jeg strikke, da...?"
"Mamma stikke lue Lelia"
Det var jo veldig målrettet, og pinnene hadde jo ligget i ro en stund, så hvorfor ikke?
"Du får plukke ut garn du, da- hvilken farge skal den ha?"
"JOSA!"
(-Romstere, romstere rundt i garnhaugen-)
"Og bjun"
Ok.
Det bærer på nett for å finne lueoppskrift, og hva er det første jeg finner?


En muffinhatt!
Perfekt.


Søt som bare det, men den blei dessverre litt for liten, og passer bast til lillesøster.


Mens jeg strikket kom jeg på hvor skuffet jeg blei da jeg for første gang fikk servert muffins i et barneselskap.
Jeg hadde aldri fått muffins før, bare sett dem i barnebøker og tegneserier.
I Donald hadde jo muffinsene alltid masse rosa glasur og et rødt bær på toppen, så det var vel noe sånt jeg satt og ventet på.
Og det vi fikk var noe kjip melisglasur.
Uten bær.
Nedtur!
(Men de smakte jo godt, da.)
Med dette minnet i hodet bestemte jeg meg for at Donald-muffins måtte prøves ut.




Fine?
Dessvere var de ikke like gode som de så ut...
At coctailbær smaker forjævlig vet man jo, men det er greit- de er jo mest til pynt (og for en og annen særing som faktisk liker coctailbær)
Men en dårligere kombinasjon av kake/glasur enn det jeg klarte å produsere kan vel knapt tenkes.
Stakkars Cornelia blei selvfølgelig ekstatisk når hun fikk se de rosa Donald-muffinsene.


Og skuffelsen var enorm da hun oppdaget at de smakte py.
Så i et forsøk på å rette opp en av mine egne barndomstraumer, skapte jeg kanskje en ny, bare omvendt.
Lurer på om hun vil huske det...?

5 kommentarer:

  1. Tusen takk for koselig hilsen i bloggen min.
    Så tøff muffinslue, den ble jo kjempe fin til den lille prinsessa.
    Ja, muffins kan finnes i alle former og fasonger. Sist jeg bakte ble det pannekakemuffins, men gode på smak.

    SvarSlett
  2. Wow! Så kul lue!! Jeg liker kjempegodt å strikke luer. Har laget mange julegaver, der jeg har strikket dyr og sydd på toppen av luene jeg har strikka. Dinosaurer, bjørn, rev mm. Men aldri kake. Morsomt!! Ha en fin lørdag:-))

    Flott du får opp bloggen min da!

    SvarSlett
  3. Er det ikke rart du.
    Ofte går vi i de samme fellene som mødrene våre og generasjonen før oss - ganske så ubevisst, tenker jeg.
    Du PRØVER iallefall å rette opp det hele. Med mer eller mindre hell da... ;)
    Og du, du må love meg å strikke ei lue til. Ei litt større ei. :)
    God klem til deg fra en særing som liker Coctailbær, med ønsker om en finfin søndag. :)

    SvarSlett
  4. Uff, noe så tragisk! Jeg går fremdeles med planer om en eller annen gang å lage en sånn høy fromasj- eller isting til deg, som ser ut som noe vi så i en barnebok en gang. Jeg har bare ikke funnet hverken formen eller oppskriften jeg trenger ennå. Eller kanskje... Jo, oppskriften tror jeg kanskje jeg har. Så i grunnen mangler jeg bare en innmari høy, smal, skrånende og rillete form, og så en anledning til å lage til deg.

    Men lua var jo fin.

    SvarSlett
  5. haha. du må lage rosa glassur av kremost vettu. sånn man har på gulrotkake. nam.

    er det mulig å få cup cake hat oppskriften? :o

    SvarSlett