fredag 30. januar 2009

Oj...Frø omplasseres.

Sitter og leter opp info om plantene frøene jeg har bestilt blir til.
En av dem jeg har kjøpt frø til, rosa stormhatt på svensk, viser seg å være storhjelm (eller Venusvogn, som den også blir kalt), og får denne omtalen:

Denne dødelig giftige planten ble tidligere brukt som pilgift under jakt. Aconitum inneholder en av de sterkeste nervegiftene i planteriket, og er svært giftig overfor hjertet og sentralnervesystemet. Bortsett fra i homøopatisk form brukes derfor ikke storhjelm innvortes. Utvortes kan urten anvendes for å lindre kvestelser og nevrologiske lidelser, men aldri i åpne sår. Symptomer på storhjelmforgiftning er en brennende følelse på tungen, oppkast, magesmerter og diaré som fører til lammelse og død.

(sakset fra denne siden, som jeg herved takker og anbefaler)


Vakker, men dødelig, altså.
Selv om man sikkert må spise ganske mye av den for å få disse symptomene,
er det vel ikke akkurat førstevalget å ha i en hage der små barn leker.
Tror jeg må ta meg litt bedre tid til research neste gang jeg skal bestille frø, gitt!

Om noen føler seg kallet til å så dødelige men pene planter i hagen sin så gi beskjed, så sender jeg frøene i posten.

8 kommentarer:

  1. Huff da men som regel går det da bra med unger og planter;)

    Selv er hagen her mer enn full nok så jeg må stå over frøene der.

    God helg!

    SvarSlett
  2. JA TAKK!
    Jeg tar gjerne imot en pakke med disse frøene. :)
    Eller rettere sagt, så bytter jeg gjerne mot ett par pakker som jeg har her. Hva det er? Nei, det er en overraskelse..... ;)
    Å være raus fører noe godt med seg, vet du.
    Jeg har en blå Storhjelm i hagen. Og believe me, jentene her har fått nøye instrukser om giftige planter. I tillegg til Storhjelmen så finnes det en del Revebjeller her. Men, så er de noen år eldre enn dine også da. Jeg forstår deg veldig godt iallefall. Det er ikke verdt det å satse på at det aller helst går bra, som man pleier å tenke.

    Mailadr. min er:
    idaksylAThotmail.com

    Fiiiiin lørdag! :)

    P.S.
    Kom innom meg og hent med deg utmerkelsen "I love your blog". Vær så god! :)

    SvarSlett
  3. lol! glad frøene har fått seg nytt hjem.

    SvarSlett
  4. Giftige planter har vi jo rundt oss overalt, selv om vi ikke tenker på det. Forklar ungene, og gjenta det igjen og igjen. Det er merkelig hvor flinke de små er.Liljekonvall er også ei plante som er giftig, men vi plukker den likevel! Det er umulig å sikre seg, så du kan nok trygt ha dine rosa storhjelm. Forklar dem at det er giftig, og at de må vaske hendene hver gang de har plukket blomster.Mitt barnebarn kunne ikke snakke ordentlig første gangen jeg forklarte han det. Han sa de var "vigtige"istedet for giftige. Det ble mye moro av det ordet, men han rørte ikke blomstene.Lykke til sier jeg, men våger du ikke, så gi de bort du. Ha en fin søndagskveld:)

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Så fint navn du har på bloggen din. Det er noe av det beste jeg vet, rabarbra med vaniljesaus, nammm.

    Jeg ser vi bor i samme område, ja, så da er det nok hvitt-i-hvitt hos deg også. Det er vel sånn det skal være på denne tida av året da.

    SvarSlett
  6. Skumle saker disse giftige plantene. Tror nok jeg har en del slike jeg også, og det har heldigvis gått veldig bra! Men det er lurt å ha oversikt og vite hva man planter og sår i hagen!
    Unga våre er jo umistelige!

    SvarSlett
  7. Jeg har fått frøene i hus. Sammen med en herlig tegning. ;)
    TAKK! :)
    God helg ønskes deg. :)

    SvarSlett
  8. Hei Jonna!
    Dessverre er en del pene hageplanter temmelig giftige. Jeg synes det er aller skumlest med de som har giftige bær, for det tror jeg kan friste mer enn blomster. Jeg har helt sikkert noen lammeørebarn til overs til vårs. Skal huske på deg når jeg starter ryddingen i bedene. Det ser visst ut til å bli lenge til når man ser ut på all snøen.

    SvarSlett