tirsdag 13. januar 2009

Merkelig vær og vitner om vår

Fra sprengkulde til regn til tåke til sterk vind og tøvær.
Ikke rart både planter og folk blir litt forstyrret.
Først hadde vi 15 minus, så blei det mildere og tåke, som sørget for høy luftfuktighet og rimfrost på alt.




(restene av utepotta fra i sommer, passifloragreiner som blei hengende igjen da planten ble klippet ned og flyttet inn, de siste rosene som gikk i ball på grunn av høstregnet og siden nærmest frysetørret i kurven sin, som får stå fordi de fremdeles dufter av sommer om man bare stikker nesa nærme nok)

Nå har det vært plussgrader noen dager, helt oppe i 8-9 grader, og bar mark titter frem.
Tok en tur ut for å inspisere bedene, uten noe håp om å finne noe.
Det er tross alt januar.
Men se hva jeg fant!




(restene av islykta mi, et par spirer jeg ikke vet hva er, men håper kan være snøklokkene jeg satte i fjor høst, og et lite blad -kanskje primula- samme hva det er; det er grønt!)

Vel vitende om at denne mildværsperioden snart er over og vil bli etterfulgt av to måneder til med hard vinter, kan jeg ikke annet en å føle en viss lettelse ved å se med egne øyne at vinteren som føles så eviglang faktisk vil ta slutt en gang.
Og det er ikke så veldig lenge til, heller!

6 kommentarer:

  1. Optimistik holdning og fine, bittesmå vårtegn. :)
    Den islykta di vil jeg bevare i minnet mitt slik den var.
    For den er noe av det fineste jeg har sett.
    Scroller meg nedover og kikker på den en gang til før jeg X'er meg ut. ;)))

    SvarSlett
  2. Kanskje heller dagliljespirer, når en ser de visne bladene rundt? Og Løvetann? Men det nærmer seg .
    Og den islykta var virkelig et eventyr å huske.

    SvarSlett
  3. Jeg synes rimfrost er fint, også, jeg! Vi hadde sånn tykk frost i ukevis, og jeg tok ikke et eneste bilde...
    Men snart er det februar, og uansett hvor mye vinter det er utenfor da, så kan du så smått begynne å så inne. Da blir det lysegrønt og duft av jord.

    SvarSlett
  4. vakre rimfrostbilder :) og den grønne nederst så absolutt ut som om det kunne være primula! Det var tidlig da! (jada, det ligner kansje mest på løvetann, men hysj;)

    SvarSlett
  5. ÅÅ, takk! Kirsebærblomtster! Gud så fælt de er når man ikke kommer på hva ting heter...
    Nydelige bilder på bloggen din!

    Maya:)

    SvarSlett
  6. SÅ herlig med GRØNT!!!:O)Gleder meg SÅ til våren at jeg nesten blir GAL fordi det LAVER ned med snø her jeg bor...

    Ønsker deg en deilig helg!
    KLEM

    SvarSlett